«ازدواج موقت» ديگر چه صيغه اي است؟!!

مقدمه:

يكي دو هفته اي مي شد كه مي خواستم درباره ي جنجال "ازدواج موقت" چيزي بنويسم؛ اما از آنجا كه دلم مي خواهد هر مسئله اي را از جوانب مختلف بررسي كنم، دست نگه داشته بودم؛ تا آنكه پرونده ي مفصل "ازدواج موقت" را در شماره ي اين هفته ي مجله "همشهري جوان" مطالعه كردم.آنچه در مجله گردآوري شده بود، نسبتاً جامع بود، و نظر مخالفان و موافقان را با هم در بر داشت. اين بود كه تصميم گرفتم به اميد رسيدن به يك نتيجه گيري منصفانه، بخشهايي جالب توجه از اين پرونده را در نوشته ام نقل كنم.  

******

1-      امروزه مسئله ي «آميزش » جدي ترين بحران اجتماعي كشور است. اگر سن بالاي ازدواج، آمار فزاينده ي طلاق و روابط جنسي پيدا و پنهان زنان و دختران و پسران را باور نداريم و اگر آمارهاي نيروي انتظامي و فرهنگسراي سلامت در باب ميزان تجاوز به عنف و مشاوره هاي مربوط به سلامت جنسي را هم قبول نمي كنيم، كافي است يك ماه با ظاهري غيرمذهبي در مدرسه اي معمولي يا خوابگاهي دانشجويي به سر ببريم تا بفهميم در به چه پاشنه است. ما به شدت داريم تهديد مي شويم و خيلي بد است اگر جوان و پيرمان اين را نفهميم.( صفحه ي 8 )   

2-      ازدواج موقت يك راهكار مترقي اسلامي است. يادگار پيامبر است و اميرالمؤمنين در باره ي آن گفته اند: اگر پس از پيامبر، ازدواج موقت متوقف و ممنوع نمي شد، جز افراد مريض كسي به سراغ فحشاء نمي رفت.( صفحه ي 8 )

3-      ازدواج موقت يك اتفاق جدي است و كسي كه به چنين كاري دست مي زند، در مواردي بايد پاسخگو باشد، و اگر هم دغدغه اش را ندارد، بايد بداند كه از حيث حقوقي در مقام پاسخگويي قرار دارد...( صفحه ي 8 )

4-      كسي كه تن به صيغه مي دهد(موارد جوانانه ي آن كه از موارد خاص شرعي متعه فاصله دارد) چگونه مي تواند از زن يا شوهر آينده ي خود انتظار داشته باشد كه پذيراي او به عنوان اولين شريك جنسي زندگي اش باشد؟! اگر ما بله، ديگران چرا نه؟!! اگر غريزه است، زن و مرد نمي شناسد.

از اين سؤال عميقتر، پرسش درباره ي فرزندانمان است. اگر دختر يا پسر ما در آينده خواست با استفاده از ابزار صيغه هر چند وقت يكبار با كسي باشد، چه بايد بكنيم؟! دلمان مي آيد؟! اگر دلمان نمي آيد، امروز اگر مي توانيم و به گناه نمي افتيم، دلمان نيايد! ...( صفحه ي 8 )

5-      ...توي يك وبلاگ شخصي و ناشناس كه دارد تبليغ قضيه ي ازدواج موقت را مي كند، 200 هزار نفر( نفر، در اينجا يعني پسر) ثبت نام كرده اند...باورش سخت است اما حداقل (تاكيد مي كنم: حداقل) 200 هزار نفر از جوان هاي ما ترجيح مي دهند به جاي سعي در برقراري يك رابطه ي دو طرفه همراه با علاقه و محبت و البته زحمت، آسانترين راه را انتخاب كنند؛ يعني لذت بردن صرف و بدون دردسر را ...( صفحه ي 8 )

6-      ...حميد توكلي كرماني (جواني 19 ساله!!!) كه خودش خيلي از وبلاگهاي ازدواج موقت را راه انداخته و در گسترش اين موج مجازي ، نقشي اساسي داشته... خودش هنوز ازدواج موقت نكرده است... او مي گويد: "من دنبال ازدواج موقتي هستم كه مقدمه ي ازدواج دائم باشد؛ يعني اگر دو طرف ببينند روابط عاطفي شان به هم مي خورد، با هم ازدواج كنند"...( صفحه ي 17 )

7-      ...دختراني كه نگرانند تا ازدواج موقت، آنها را بي شوهر كند، واقعاً چه فكري مي كنند؟ گمان مي كنند مردي كه نياز واقعي به ازدواج دارد، با ازدواج موقت مي تواند نيازهاي خود را برطرف كند؟! فكر مي كنند "موقت" مي تواند جاي "دائم" را بگيرد؟...( صفحه ي 19 )

8-      ...بسياري از پسرهايي كه احساس كنند در جامعه راهي وجود دارد كه عرفاً هم پسنديده شده، بدون اينكه هيچ مسئوليتي ايجاد كند، سراغ ازدواج دائم نمي روند. حالا مثلاً فرهنگ سازي هم كرديم، 10 سال ديگر با اين همه بچه ي بي پدر چه كنيم؟ با اين همه خانمي كه ديگر امكان ازدواج دائم ندارند و نياز به همسر دارند، چه كنيم؟!...با فرهنگ سازي در زمينه ي ازدواج موقت، ممكن است فساد بيشتر شود. اين يك حقيقتي است كه كسي كه تجربه ي جنسي نداشته، طبيعتاً خود نگهدار تر از كسي است كه قبلاً اين تجربه را كرده. ازدواج موقت درمان اين فساد رايج نيست. نمي خواهيم كه سر فساد، كلاه شرعي بگذاريم! ...( صفحه ي 21 )

9-      ...الآن ثبت ازدواج موقت الزامي نيست. مشكل بزرگ اين ثبت نشدن، اين است كه خانم هايي كه باردار مي شوند، نمي توانند ثابت كنند بچه از شوهر موقت است...اصلاً مردهايي كه مي روند سراغ اين نوع ازدواج، مي دانند كه اگر بچه اي به وجود بيايد، مسئوليت مالي و حضانتش با آنهاست؟... چند درصد از خانم ها مي دانند كه در عقد موقت، مرد هيچ گونه مسئوليت اقتصادي براي خرج و مخارج آنها ندارد و نفقه شان هم بر عهده ي مرد نيست؟...( صفحه ي 21 )   

10-...به روايات كه نگاه مي كنيم، مي بينيم كه خيلي محدوديت ها براي ازدواج موقت قائل شده اند...همه ي علماي شيعه درباره ي ازدواج موقت يا دائم با دختري كه تاكنون ازدواج نكرده، مي گويند اذن پدر يا واجب است يا بنابر احتياط واجب، لازم است. در احتياط واجب هم نميشود از مرجع تقليد خودتان به هر مرجعي كه دلتان خواست، برگرديد...( صفحه ي 21 )

11-... به اين پسرهاي جوان كه پي اين موضوع افتاده اند، بگوييد: خود شما اگر برويد خواستگاري و طرف بگويد كه من قبلاً 8 بار صيغه شده ام، شما باهاش ازدواج ميكنيد؟!!...( صفحه ي 21 )

12-... اگر مي شود خانواده ها را به ازدواج موقت فرزندانشان راضي كرد، چرا نمي شود آنها را به ازدواج هاي ساده تر و صميمي تر راضي كرد؟...( صفحه ي 21 )                                                   

******

پي نوشت 1- عده اي از  خواهران عزيزم در بخش نظرات پست قبلي اظهار كرده اند كه تاكنون به خاطر بعضي برخوردهاي بد در جامعه نسبت به دختران چادري، خودشان را از بسياري از علايق و خواسته هايشان محروم كرده اند. لازم ديدم براي دوستان عزيزم خاطرنشان كنم كه شخصاً هرگز به خودم يا ديگران اجازه نداده ام كه به خاطر چادري و يا دستكم محجبه بودنم، از خواسته هاي متعارف و معمول و متناسب با سنم محروم بمانم... به راحتي با چادر و سادگي هميشگي ام به پارك، سينما، تآتر، خريد، همايشهاي بزرگ و البته مجالس و مهماني ها مي روم و حتي سال گذشته، (در دوران خبرنگاري) در مهمانی عصرگاهی استقلال يكي از سفارتخانه ها نيز با همين سر و وضع شركت كردم...     

پي نوشت 2- خانم nobody عزيز! ظاهراً آدرس وبلاگت را اشتباه مي نويسي، چون با كليك بر روي آن ، وبلاگت باز نمي شود. حتي از چند بار جستجو هم نتيجه اي نگرفتم. به هر حال اگر فكر مي كني بي معرفتم، به بزرگواري خودت ببخش!

 

/ 0 نظر / 39 بازدید